E-školení řidičů VZV

školte se v pohodlí domova

Informace o E-školení

E - školení obsluh motorových manipulačních vozíků (OMV)

E-školení je určeno pro řidiče manipulačních vozíků v rozsahu oprávnění I,II, A,B,C,D,E,G,W-1,W-2,Z , na které se vztahuje povinnost školení, vyplývající z ustanovení Zákoníku práce v rozsahu stanoveném učební osnovou. Obsah, četnost, způsob ověřování znalostí a vedení dokumentace o školení určuje zaměstnavatel. Společnost Tolex spol. s.r.o. připravila nabídku pravidelného proškolování formou elektronické výuky, jako alternativu ke klasickému školení s instruktorem, které lze i různými způsoby kombinovat.

Cílová skupina – druhy E-školení:

E-školení je určeno zaměstnancům, živnostníkům, soukromým osobám, kteří při výkonu své práce používají manipulační vozík.

Druhy E-školení – teoretická část:

Opakované E-školení (OPŠ), Základní E-školení (ZŠ), Rozšiřující E-školení (RŠ),Vstupní opakované E- školení (VOPŠ)

Praktická část – praktický zácvik (PZ):

Je určená pro (ZŠ, RŠ, VOPŠ) a následuje po úspěšném zvládnutí závěrečného zkušebního testu, U VOPŠ se provádí ověření praktických dovedostí.

Způsobilost řidiče

Řízení motorových vozíků je povoleno pouze k tomu vyškoleným a pověřeným řidičům.

Řidiči motorových vozíků musí být fyzicky způsobilí s přihlédnutím k požadavkům národních vládních institucí majících příslušné právní oprávnění.Pokud se bude obsluha manipulačního vozíku pohybovat s vozíkem po pozemní komunikaci, musí být držitelem příslušného oprávnění k řízení motorového vozidla podle zákona č. 361/2000 Sb, o provozu na pozemních komunikacích.

Cíle vzdělávání:

Temetické oblasti pro studium a ověření účastníky E-školení   

  • Průkaz řidiče - požadavky na obsluhu motorových vozíků
  • Povinnosti řidiče - před zahájením provozu
  • Plnění paliva, nabíjení a výměna akumulátoru
  • Jízda, ovládání, odstavení vozíku
  • Dopravní cesty a stohovací prostory
  • Nosnost vozíku, rovnováha a stabilita
  • Manipulace, manipulační jednotky - regály, pojezd, řízení
  • Zakázané manipulace a jednání řidiče
  • Určení a hodnocení rizik plynoucích z provozu – MV
  • Důvody neprovozuschopnosti
  • Zdravotní příprava - první pomoc
  • Ručně vedené manipulační vozíky
  • Tahače
  • Vozíky s výsuvným sloupem řidiče
  • Boční vysokozdvižné vozíky

Forma, rozsah a obsah E-školení – teoretická část

E-školení výkladově ilustrativní metodou s procvičením znalostí formou studijních textových materiálů tematicky rozdělených do oblastí, které jsou doplněny krátkými instruktážními video ukázkami. Následně školený pokračuje třemi cvičnými testy, kde je každá odpověď okamžitě po zadání vyhodnocena. V případě nesprávné odpovědi se zobrazí zároveň i správná odpověď, odpovědi jsou rozlišeny barevně. Po ukončení cvičných testů, následuje závěrečný zkušební test s časovým limitem 60 minut. E-školení lze kdykoli přerušit a pokračovat ve studiu rozečtené látky nebo cvičného testu později. Všechny lekce i cvičný test lze spouštět opakovaně, bez jakéhokoli omezení s výjimkou závěrečného testu. Automatické odhlášení z aplikace proběhne po 12 hodinách nečinnosti. Testy jsou vygenerovány náhodně z velkého počtu variant a obsahují předepsaný počet otázek dle jednotlivých tematických oblastí přizpůsobené k rozsahu oprávnění. K dispozici jsou: záznam o E-školení, potvrzení o opakovaném školení, průkaz obsluhy motorových vozíků. Záznamy jsou k dispozici po absolvování závěrečného testu, s možností tisku nebo exportu PDF. Ppožadovaná minimální úspěšnost závěrečného testu je 90 %. 

Technicko-organizační zajištění

E-školení probíhá pouze ON-line elektronicky, prostřednictvím PC připojeného k Internetu doporučený prohlížeč Google chrome. Doporučená periodicita školení je 1x za rok. Jednoduchý návod jak procházet E-školením je pro uživatele popsán v systému E–školení k v záložce Jak postupovat.

Provozovatelé obdrží v elektronické podobě formou notifikačních zpráv

  • hlídání periodicity školení
  • reporting pro HR oddělení
  • notifikační zpráva pro obsluhu vzv (připomenutí termínu)
  • notifikační zpráva pro obsluhu vzv o zpřístupnění školení
  • notifikační zpráva pro obsluhu vzv o konci platnosti oprávnění obsluhy
  • notifikační zpráva pro HR oddělení o konci platnosti oprávnění obsluhy vzv
  • notifikační zpráva pro HR oddělení o časovém průběhu, ověření znalostí a úspěšnosti (na vyžádání u administrátora)
  • notifikační zpráva pro HR oddělení o ukončení školení - Záznam o školení
  • notifikační zpráva pro HR oddělení o ukončení školení z důvodu neaktivity po vypršení expirační doby
  • archivace dokumentů o průběhu školení (vzdálené uložiště)
  • archivace všech záznamů o školení prezenční,elektronické, (vzdálené uložiště)
  • archivace dokumentů o praktickém zácviku (vzdálené uložiště)
  • průkaz obsluhy motorového vozíku OMV (v elektronické podobě)
  • archivace dalších souběžných dokumentů (vzdálené uložiště) 

Ceny zboží služeb:

Ceny poskytovaných služeb (zboží) a licenčního obsahu jsou na webu uváděny před uzavřením objednávky. Uvedená cena je za jednu skupinu oprávnění Pro vystavení Proforma faktury jsou uvedeny ceny včetně DPH. Praktický zácvik, cena je stanovena dohodou na místě s instruktorem. Daňový doklad je zaslán elektronicky obratem po připsání platby na účet. 

Firemní uživatelé, kteří chtějí využívat služby E-školení pro své zaměstnance (větší počet osob) je možná fakturace pro objednané skupiny účastníků. Přístup k E-školení je udělen po zaslání objednávky na e-mail servis@tolex.cz  se jmenným seznamem účastníků E-školení. Podrobné podmínky je nutné projednat s administrátorem služby E-školení.

Studijní materiály (SM)

SM jsou zpracovány v souladu s příslušnými ustanoveními následujících obecně platných předpisů, v platném znění. Pro tvorbu studijních materiálů byly použity citace níže uvedených materiálů.

Použité materiály : Zákon č. 262/ 2006 Sb., zákon č. 309/2006 Sb., z.č. 251/ 2005 Sb., zákon č. 465/2006 Sb., zákon č. 13/ 1997 Sb., zákon č. 56/ 2001 Sb., NV č. 201/ 2010 Sb., NV č. 495/ 2001 Sb., NV č. 375/ 2017 Sb., NV č. 168/ 2002 Sb., NV č. 361/ 2007 Sb., NV č. 101/ 2005 Sb., NV č. 378/ 2001 Sb., NV č. 24/ 2003 Sb., NV č. 591/ 2006 Sb., vyhl. č. 30/ 2001 Sb., vyhl. č. 341/ 2002 Sb., vyhl. č. 555/ 2002 Sb. TPG 403 01, ČSN 26 8805, ČSN ISO 3691- 1,5,6, ČSN 26 9030, ČSN EN 1726-1, ČSN EN 1459, ČSN EN 1755, ČSN 26 9010, ČSN ISO 5053, ČSN EN 50272-3, ČSN EN ISO 780 zák.č.88/2016Sb . Metodická pomůcka – MP CEO 01/2017 - Obecná pravidla používání motorových manipulačních vozíků. Návody k obsluze – obecně.

Testy pro přezkušování obsluh motorových manipulačních vozíků (OMV) 

Soubor testových otázek k přezkušování obsluh motorových vozíků vychází z dlouholeté praxe a různých testů používaných v dřívější době, upravených s ohledem na vývoj legislativy v dané oblasti a dalšími otázkami korespondující se změnami a potřebou v současnosti Testové otázky jsou rozděleny do několika témat.

  1. požadavky na provoz vozíků                     5.dopravní značky
  2. technická bezpečnost vozíků                     6.dopravní situace
  3. bezpečná manipulace                                7.zdraavotní příprava - první pomoc

      4.pravidla silničního provozu                         8.zakázané manipulace a jednání řidiče

Při výběru otázek bylo přihlíženo k Jednotné profesní přípravě obsluh motorových vozíků. Cílem je nejen prověřit a také doplnitale přijatelnou formou znalosti obsluh potřebné pro bezpečnou manipulaci s materiálem, rouněž znalosti potřebné pro posouzení technického stavu motorového vozíku před zahájením provozu, posouzení případných závad způsobujících neprovozuschopnost vozíků. Každá otázka nabízí tři odpovědi, z nichž je pouze jedna správná. Cvičný test (I,II,II) je sestaven náhodně a obsahuje příslušný počet otázek pro každé z uvedených témat. V případě chybných odpovědí jsou tyto otázky opakovaně použity v závěrečném testu. Tímto způsobem je účastník testu nucen si zapamatovat správnou odpověď, nejen k dosažení úspěšnosti v testu ale i k využití v praktickém provozu.

 

Aktualizace: 19.8.2024,


Druhy vozíků
I-A
ručně vedený nízkozdvižný vozík, elektrický
I-B
tahač pákově řízený, elektrický
I-C
tahač volantově řízený, elektrický
I-D
ručně vedený vysokozdvižný vozík, elektrický
I-G
vozík řízený ze zdvihací plošiny, elektrický
I-W1
čelní vysokozdvižný vozík nosnost do 5 t, elektrický
I-W1(Z)
retrak, elektrický
I-W1(Z)
čtyřcestný boční vysokozdvižný vozík, elektrický
I-Z
rolba na úpravu ledu, retrak, čtřcestný vozík,, elektrický
II-W1
čelní vysokozdvižný vozík, nosnost do 5 t, spalovací motor, LPG
II W1(Z)
boční vysokozdvižný vozík II W1+Z, spalovací motor
II-W2
čelní vysokozdvižný vozík, nosnost nad 5 t, spalovací motor
II-Z
rolba na úpravu ledu, boční vozík,, LPG
I,II-W1(Z)
boční vysokozdvižný vozík, AKU, LPG, DIESEL
I-W2
čelní vysokozdvižný vozík nosnost nad 5 t, elektrický